Friday, 21 September 2012

Menu #9 : Menu dia vs Menu kami

Salam readers kesayangan :)

Harap2 semua sihat-sihat di samping kerja-kerja hakiki yang mesti dikerjakan. Hari ni nak share pasal makan lagi...Hidup untuk makankah? Makan untuk hidupkah?


Review dari Majalah Solusi Isu No. 47 (m/s: 24)

Rasulullah tidak pernah mengada-ngada nak makan itu ini. Baginda biasanya akan makan  apa-apa sahaja yang sudah tersedia. Bukan itu sahaja, bahan-bahannya pula mudah didapati dan penyediaannya tidak rumit.






Berikut adalah sebahagian  menu yang pernah dimakan oleh Rasullullah SAW.

  • Kurma dan air kosong
  • Tharid iaitu roti dicampur daging dan berkuah
  • Roti yang dimakan dengan cuka
  • Roti dengan minyak zaitun
  • Roti dengan keju
  • Bubur yang dibuat daripada susu dan gandum
  • Roti dengan kurma
  • Kurma dengan mentega
  • 7 biji kurma yang direndam di dalam susu(biasanya dimakan pada waktu pagi)
  • Kurma dan tembikai
  • Timun dan kurma
.................
Kita bagaimana pula?

Kukus, panggang, kukus lagi, grill, goreng....apa sajalah teknik dan gaya memasaknya.


Ni lempeng kelapa kegemaran...tapi tu la nak buat sambal tumis tu cabaran jugak


Chicken Lasagna from Domino's


Turn to.......chicken lazatnya sampai licin you


Ni jelah yang mampu foto-foto diperoleh...ish3 macam nampak sangat tak menyabo nak makan, cuma foto selepas je ada...



**Tak perlu merungut, mengeluh jika itu sudah rezekimu, syukuri nikmatnya. Bersederhana lebih baik kan:)


11 comments:

  1. lempengg..lempengg..lempengg..nak lempengggg!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe awak suka mkn lempeng jugak ye...dap ooo

      Delete
  2. Betul tu, bersederhana lebih baik! dahla bagus untuk kesihatan dan tidak perlu menyusahkan diri untuk mencuba pelbagai skill kan? subhanallah..kita pun cuba untuk ke arah itu biarpun banyak ketika gagal..semoga Dia menguatkan hati2 kita semua dan memelihara dari pembaziran.taht lempeng looks so tempting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita pun try nak sederhana, namun apakan daya sering tersasar...

      Nak lempeng gak, anyway tq bagi resepi lempeng dgn tambah santan...maveles weh!

      Delete
    2. Sama2lah kita ke arahnya..tapi napsu napsi mmg bahaya..btw, u are most welcome dear, sharing is caring..pssst resepi temurun my family tuh...glad u like it.anak2 mak sampai duk mengadap

      Delete
  3. dominooooooo....lama dah tak makan...dulu tiap kali nak balik kg...sanggup tapau...huuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Domino's in da house sekali sekala je....kepingin...

      Delete
  4. Fuiyo...ade tak mak tinggalkan utk anak mak yang gebu lagi tembam ni..Habis licin dominos itew..ape kan daya,anak ini hanye dpt melihat godaan yg tak mampoo nk tgk itew...adakah?Wah..lempeng terhangat di pasaran..godaan lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. langsung tak de wei...foto ape tah lagi...kan selepas je ado...
      ntah le sejak dua tiga menjak ni suka pulak ngan lempang eh lempeng, lagi pulak sis art suh try buh santan....emmm lemak rasanya

      Delete
    2. Hik3..welcome to the club wak..tulaaaa mksud mak..sdap an uols? Mak dh lama nk pengsannnn..

      Delete